Οι πιο γνωστές αιτίες θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων που γνωρίζαμε μέχρι τώρα ήταν η υπερβολική ταχύτητα και η μέθη του οδηγού. Και όμως, η κούραση σε σχέση με άλλες αιτίες έχει διπλάσιες πιθανότητες να προκαλέσει ένα θανατηφόρο ατύχημα και αυτό γιατί πολύ απλά στον ύπνο δεν μπορούμε να φρενάρουμε ούτε να αντιδράσουμε.
Ένας κουρασμένος οδηγός είναι 6 φορές πιθανότερο να χάσει τη ζωή του από κάποιο ατύχημα σε σχέση με τους υπόλοιπους οδηγούς.
Οι πιο επικίνδυνες κοινωνικές ομάδες για πιθανό θανατηφόρο ατύχημα λόγω κούρασης είναι οι νέοι γονείς με διακεκομμένο ύπνο, εργαζόμενοι με νυχτερινές βάρδιες, εργαζόμενοι σε χειρωνακτική εργασία με κόπωση, μαθητές/φοιτητές/καθηγητές με υπερβολικό διάβασμα και οι επαγγελματίες οδηγοί φορτηγών, ταξί, λεωφορείων, delivery.
Επιστήμονες που έχουν ασχοληθεί με τον ύπνο εξηγούν πως ο κιρκάδιος ρυθμός επηρεάζει τον ανθρώπινο οργανισμό. Έρευνα έχει δείξει ότι...
η κούραση μπορεί να προκαλέσει τα ίδια συμπτώματα π.χ. απόσπαση προσοχής, αδράνεια αντίληψης, ίδια με αυτά της μέθης.
Παραμένοντας άυπνος για περίπου 17 ώρες (09:00-02:00) παρουσιάζεται παρόμοια επίδραση στην απόδοση οδήγησης όμοια με αυτή των 0.5‰ περιεκτικότητας αλκοόλ στο αίμα (Κ.Ο.Κ.: Aκινητοποίηση οχήματος / Διοικητικό πρόστιμο 200€ / 5 Βαθμοί), ενώ 24 ώρες άυπνος (09:00-09:00) όμοια με 1.00‰ (Κ.Ο.Κ.: Αφαίρεση Αδείας 90 μέρες / 700€ / 9 Βαθμοί). Και όμως, η κούραση δεν αποτελεί παράβαση ενώ παράλληλα είναι πιο συχνή αιτία θανατηφόρων ατυχημάτων από τη μέθη.
Η Ελληνική νομοθεσία είναι ξεκάθαρη και αυστηρή στο θέμα της κούρασης αλλά μόνο στα επαγγελματικά οχήματα ελέγχοντας μέσω ταχογράφου το διάλλειμα των 45 λεπτών ανά 4,5 ωρών οδήγησης, και ημερήσια ανάπαυση οδηγού τουλάχιστον 11 ωρών, χωρίς όμως να εξετάζει την κούραση και την κατάσταση του οδηγού.
Στατιστικά στοιχεία τροχαίας 2015
Τα στατιστικά της τροχαίας για το έτος
2015 δείχνουν αυξημένες τις αιτίες θανατηφόρων τροχαίων οι οποίες
σχετίζονται με την κούραση όπως κίνηση στο αντίθετο ρεύμα, απόσπαση
προσοχής οδηγού, λοιπά αίτια αναφερόμενα σε οδηγούς, και αίτια που
ερευνώνται από πραγματογνώμονες τροχαίων ατυχημάτων, όπως επίσης και οι ώρες 24:00-7:00 δεν βρίσκεται τυχαία στην πρώτη θέση των τροχαίων.Ο βασικότερος τρόπος πρόληψης ατυχήματος από την κούραση είναι ο καλός βραδινός ύπνος. Αποφύγετε την βραδινή οδήγηση και για μακρινά ταξίδια σχεδιάστε συχνές στάσεις. Τα προειδοποιητικά σημάδια πριν τον μικρο-ύπνο πχ. το χασμουρητό, κουρασμένα μάτια, η υπνηλία, η αργή αντίδραση είναι μια καλή αφορμή για μια στάση, για αλλαγή οδήγησης με κάποιον συνεπιβάτη κάτοχο διπλώματος, ή την μεταφορά μας στον προορισμό μέσω συγκοινωνιών ή ταξί. Ο καφές ή το ενεργητικό ποτό είναι μια προσωρινή λύση η οποία δεν λειτουργεί σε όλους και δεν συνιστάται.
Η εφευρετικότητα του κυρίου Bean ίσως θεωρείται ξεπερασμένη καθώς η τεχνολογία για ακόμη μια φορά βοηθάει μεσώ των υπολογιστικών συστημάτων του αυτοκινήτου να προστατεύσουν τον οδηγό από ένα πιθανό τροχαίο ατύχημα.
Το πρώτο βήμα σε αυτή την προσπάθεια έγινε με τις προειδοποιητικές ενδείξεις στο καντράν ενημερώνοντας τον οδηγό πως πρέπει να ξεκουραστεί.
Το πιο σύγχρονο σύστημα ακούει στο όνομα Driver Alert Control (DAC) όπου σαρώνει το πρόσωπο του οδηγού και παρακολουθεί την κίνηση των βλεφάρων. Σε περίπτωση που ο οδηγός κλείσει παρατεταμένα τα μάτια του εκπέμπεται ένα ηχητικό σήμα που τον ξυπνάει. Στην ίδια λογική του DAC System σε ειδικές εκδόσεις παρέχεται η λειτουργία κάμερας που ελέγχει την κίνηση του οχήματος στο οδόστρωμα, όταν αυτό παρεκκλίνει της πορείας του τότε ενεργοποιείται το ηχητικό σήμα. Δυστυχώς όμως τα συγκεκριμένα συστήματα όσο σημαντικά και αν είναι, διατίθενται σε ακριβές εκδόσεις και σε συγκεκριμένα μοντέλα.
Αν πάλι δεν διαθέτετε τα χρήματα για ένα τόσο ακριβό αμάξι το Driver Alert Nap Alarm μια αρκετά οικονομική λύση. Πρόκειται για μια συσκευή η οποία τοποθετείται στο αυτί και αντιλαμβάνεται την κίνηση του κεφαλιού. Όταν ο οδηγός αποκοιμηθεί και γύρει το κεφάλι του τότε εκπέμπεται ο ήχος και ξυπνάει.
http://www.fmprezas.gr
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου