Αύξηση 60% στα διόδια και επιπλέον 600 εκατ. ευρώ στους εργολάβους...

Διόδια
Το... αίμα τους πίσω παίρνουν οι εθνικοί εργολάβοι ενεργοποιώντας μετά από 2,5 χρόνια «πάγου» τις αυξήσεις διοδίων, που προβλέπουν οι συμβάσεις παραχώρησης. Οι «μπουλντόζες» που τόσο περιμένει η εθνική οικονομία, για να ανασάνει και να δημιουργήσει νέες θέσεις απασχόλησης, δίνουν «γροθιά στο στομάχι» των οδηγών που εν μέσω βαθύτατης κρίσης από το νέο έτος καλούνται να πληρώσουν διόδια αυξημένα ακόμη και πάνω από 60%.

Πρόκειται για την μεγαλύτερη αύξηση που θα εφαρμοστεί στο εθνικό οδικό δίκτυο και αφορά στο τμήμα από Μεταφόρφωση Αττικής μέχρι Σκάρφεια περιλαμβάνοντας τους σταθμούς Αφίδνες, Καπανδρίτη, Μαλακάσα, Οινόφυτα, Βαθύ (πρώην Σχηματάρι), Θήβα και Τραγάνα.  Επιπλέον, μπαίνουν και νέοι σταθμοί, καθώς από τον προσεχή Ιούλιο θα λειτουργήσει με καθυστέρηση περίπου τεσσάρων ετών ο σταθμός του Αγίου Στεφάνου και θα ακολουθήσει τον Ιούλιο του 2015 και ο σταθμός της Βαρυμπόμπης, πλήττοντας ακόμη και τις μετακινήσεις εντός του λεκανοπεδίου. Το κόστος θα διαμορφωθεί για τα ΙΧ σε 0,90 ευρώ και 3,25 ευρώ για τα μεγάλα φορτηγά και σε 0,60 και 2,15 ευρώ αντίστοιχα.

Η εκτίναξη των τιμών στα διόδια της Νέας Οδού οφείλεται στην αύξηση της χρέωσης ανά χιλιόμετρο η οποία από 0,025 ευρώ που ήταν μέχρι σήμερα, θα αυξηθεί σε 0,04 ευρώ το χιλιόμετρο από τις αρχές του χρόνου. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο σταθμό της Μαλακάσας η αύξηση θα φτάσει το 66,7% για την κατηγορία των δικύκλων και στα Οινόφυτα για τα ΙΧ η αύξηση διαμορφώνεται σε 62,5%.

Με τις νέες τιμές το ταξίδι  Αθήνα-Λαμία μετ’ επιστροφής θα φτάσει τα 26 ευρώ.
 Μέχρι την Θεσσαλονίκη υπολογίζεται να ξεπεράσει τα 55 ευρώ.......
 
Στο υπουργείο Υποδομών σχολίαζαν τις προηγούμενες μέρες ότι όταν θα ξεκινήσει σε λίγα χρόνια ο γρήγορος σιδηρόδρομος που θα κάνει το δρομολόγιο ως την συμπρωτεύουσα σε 2,5 ώρες θα αυξήσει τον ανταγωνισμό και θα αναγκάσει τους εργολάβους να ρίξουν τις τιμές. 
Κάτι τέτοιο, όμως, είναι πολύ δύσκολο να συμβεί από την στιγμή που τα διόδια χρηματοδοτούν τα έργα και αποτελούν βασική παράμετρο του χρηματοοικονομικού μοντέλου κατά την περίοδο κατασκευής και λειτουργίας των οδικών αξόνων.

Σε ό,τι αφορά στα υπόλοιπα τμήματα του εθνικού δικτύου οι χρεώσεις κυμαίνονται άλλοτε αυξανόμενες και άλλοτε μειωμένες ειδικά σε ημιτελή τμήματα όπως η Κορίνθου-Πατρών, όπου οι τιμές θα υποχωρήσουν στα 2,50 ευρώ για τα ΙΧ από τα 3,10 ευρώ που ήταν στο σταθμό του Ρίο. Αντιθέτως στο κομμάτι  Ελευσίνα–Κόρινθος η χρέωση θα γίνεται και από τις δύο κατευθύνσεις με την λειτουργία τριών πλευρικών σταθμών στη Νέα Πέραμο, την Πάχη και τους Αγίους Θεοδώρους.

Στην Ολυμπία Οδό, τις μεγαλύτερες αυξήσεις στα διόδια θα έχουμε στην Ελευσίνα όπου για τα ΙΧ αλλά και για τα μεσαία και μεγάλα φορτηγά θα φτάσει το 33,3%. Η κινητοποίηση των εργοταξίων ενεργοποιεί και τις αυξήσεις που ήταν να γίνουν προ τριετίας στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου που κατασκευάζει το Μαλιακός-Κλειδί και αναμένεται να φτάσουν το 32,8% στο Μοσχοχώρι ενώ στην Πελασγία, το κόστος από 2,70 ευρώ για τα ΙΧ, από την 1η Ιανουαρίου εκτινάσσεται σε 3,50 ευρώ, αυξημένο κατά 30%.

Το «αντίδοτο» των εργολάβων και της κυβέρνησης στην αύξηση του κόστους διελεύσεων στο εθνικό δίκτυο είναι οι εκπτώσεις για τους συχνούς χρήστες που φτάνουν το 80% στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου και το 50% στην Νέα Οδό. Επίσης, για τους χρήστες του πομποδέκτη (Olympia pass) στο Κόρινθος–Πάτρα (σταθμοί Ρίο, Ζευγολατιό) θα παρέχεται έκπτωση 10%. Στο Ελευσίνα –Κόρινθος, ακόμη, προγραμματίζεται σε 14 μήνες η λειτουργία υβριδικού συστήματος χρέωσης με το οποίο οι οδηγοί θα πληρώνουν με βάση την απόσταση που θα έχουν διανύσει.
Το Δημόσιο δίνει επιπλέον 600 εκατ. ευρώ στους εργολάβους
«Το κόστος πραγματοποίησης των έργων είναι πολύ μεγάλο. Κανείς δεν μας χαρίστηκε. Οι διαπραγματεύσεις ήταν δύσκολες και το Δημόσιο δεν είχε άλλη συμφερότερη λύση για να πραγματοποιηθούν» δήλωσε ο υπουργός Υποδομών, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης.    

Το χρηματοδοτικό κενό των αυτοκινητοδρόμων που θα καλύψει το ελληνικό Δημόσιο υπολογίζεται σε 1,7 δισ. ευρώ, και είναι πόροι που θα προέλθουν κυρίως από την αναθεώρηση του ΕΣΠΑ, συν το δάνειο των 650 εκατ. ευρώ από την ΕΤΕπ.

Εξ αυτών η πρόσθετη χρηματοδότηση είναι 215 εκατ. ευρώ στον Άξονα Κεντρικής Ελλάδας, 179 εκατ. ευρώ στην Ιόνια Οδό, 410 εκατ. ευρώ στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου και 250 εκατ. ευρώ στην Ολυμπία Οδό.

Επιπρόσθετα, το Δημόσιο μπαίνει ως εγγυητής των εργολάβων και των τραπεζών παραχωρώντας μέρος των μελλοντικών του εσόδων από τα διόδια, για να καλυφθούν οι υποχρεώσεις, εφόσον οι κυκλοφορίες είναι κατώτερες των προβλεπόμενων και δεν καλύπτουν τις ανάγκες.  

Σε ό,τι αφορά στο συνολικό ποσό των αποζημιώσεων, που θα δοθούν στους εργολάβους και παραχωρησιούχους, το ύψος τους ανέρχεται σε 574 εκατ. ευρώ και αφορά στις καθυστερήσεις που έχουν σημειωθεί μέχρι σήμερα στους οδικούς άξονες λόγω απαλλοτριώσεων, αρχαιολογίας κ.ά.

Όπως επιβεβαίωσε την Παρασκευή ο ειδικός διαπραγματευτής των παραχωρήσεων και σύμβουλος του πρωθυπουργού για τα έργα  κ. Ευθύμιος Βιδάλης, η συμφωνία περιλαμβάνει πρόσθετη χρηματοδότηση 170 εκατ. ευρώ (πέραν των αποζημιώσεων που είχαν συμφωνηθεί επί υπουργίας κ. Κωστή Χατζηδάκη και υπολογίζονταν περίπου στα 400 εκ. ευρώ). Πρόκειται για κάλυψη των μεγάλων απαιτήσεων των εργολάβων, την οποία ο κ. Βιδάλης αλλά και ο νομικός σύμβουλος του υπουργείου κ. Μαρκεζίνης απέδωσαν στις απώλειες εσόδων που είχαν οι παραχωρησιούχοι λόγω των καθυστερήσεων στα έργα μέχρι την υπογραφή των συμβάσεων.
Οργή στο διαδίκτυο από χιλιάδες μηνύματα αυτοκινητιστών

Την ίδια στιγμή το διαδίκτυο έχει κατακλυστεί από οργισμένα μηνύματα αυτοκινητιστών, οι οποίοι σημειώνουν πως πλέον μετά τις σαρωτικές αυξήσεις στο αντίτιμο των διοδίων ακόμα και μια σύντομη διαδρομή έχει γίνει απαγορευτική.

Μάλιστα αρκετοί είναι αυτοί που υποστηρίζουν πως η Ελλάδα έχει «σπάσει» κάθε ρεκόρ, καθώς διαθέτει τα ακριβότερα διόδια στον κόσμο.

Επίσης, αρκετοί επισημαίνουν πως τα έργα σε ορισμένους οδικούς άξονες είχαν «παγώσει» για χρόνια, όμως, οι οδηγοί πλήρωναν κανονικά το αντίτιμο.

Σχόλια

  1. Τα διόδια χρηματοδοτούν την κατασκευή αυτοκινητοδρόμων
    και θα δώσουν δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας σε εργάτες, τεχνίτες και
    τεχνικούς των κατασκευαστικών εταιριών καθώς και εταιριών που παράγουν τα αναγκαία
    υλικά (σίδηρο, σιμέντα, χαλίκια, άμμος, άσφαλτος, ξυλεία κ.λ.). Επίσης θα τονωθούν οι τοπικές οικονομίες όπου εκτελούνται τα έργα.

    Δεν είναι δίκαιο ο κάτοικος του Καστελόριζου να χρηματοδοτεί με τους φόρους του, αυτοκινητόδρομο που δεν πρόκειται ποτέ να χρησιμοποιήσει.

    Ο χρήστης και μόνο πρέπει να πληρώνει.

    Οι άποροι, οι άνεργοι, καθώς και οι εργαζόμενοι που χρησιμοποιούν την εθνική οδό καθημερινά να μεταβούν στην εργασία τους θα πρέπει να έχουν μειωμένα διόδια.
    Στην Τουρκία μέχρι πρότινος παραδίδονταν 700 χλμ νέων αυτοκινητόδρομων ετησίως!!!
    Εάν δεν αρχίσουν τα έργα σύντομα, η χώρα μας θα χάσει το τρένο της ανάπτυξης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου